Maandag

Geschreven door Jan:

Dit is dan de eerste zeildag. Tjonge wat een wilde zee. Dat hadden we dus niet verwacht. Erg hoge golven en een harde wind. Gemiddelde snelheid is ongeveer 5 knopen (1 knoop is 1852m per uur). Wel veel zonneschijn ofwel onbewolkt. Allemaal rode koppen dus. Jeanet en Tim lekker kotsen en lichtjes in de buik. Allemaal een stukje gestuurd met de grote zeilboot. De hand gps werkt goed en hebben we aangesloten op de laptop. De reis van vandaag staat dus vast in de pc. Het zeilen is helemaal te gek. In het begin vond ik het nogal ruig maar later op de dag toen het een en ander wat gewend was ging het een stuk beter. Toch wel wat anders dan het IJsselmeer en de rivieren. De dolfijnen hebben zich niet laten zien vandaag maar ik geloof ook niet dat die in deze regio zitten. Op dit moment zijn we aangemeerd bij een bijna onbewoond eiland Levitha. Er wonen volgens de boeken twee gezinnen op dit eiland. Ze hebben er ook geen haven of iets wat er op lijkt, dus maar een ankertje uitgegooid. Na drie keer eindelijk gelukt, we zitten vast. Morgen zal blijken of we goed vast hebben gezeten (ha). Als de wind morgen goed staat gaan we richting Paros, een eiland waar ik al een paar keer in de buurt ben geweest. Er ligt een klein eilandje naast Paros, Anti-Paros. Het zou leuk zijn als we daar morgen kunnen aan leggen in de haven.

Klik hier om naar de volgende dag te gaan.

Geschreven door Willem

Bij aankomst op het schip bleek er een ander merk navigatie apparatuur aanwezig dan in de omschrijving van het schip stond beschreven. Had ik geweten, dat het Autohelm was, dan had ik mijn Autohelmbridge uit onze eigen boot meegenomen. Dus nu geen gegevens in de logfile van het GPS programma van Jos Verbeek met betrekking tot wind- en temperatuur- gegevens. Uiteraard hebben we deze gegevens en andere, zoals posities etc ook nog op papier geschreven. Net zoals we de normale papieren zeekaarten gebruiken. Waypoints en/of routes nog niet in hoeven voeren, daar het in principe zoveel mogelijk aan de wind varen is om hoogte te winnen. Daarbij waait het dikwijls bij de eilanden uit een andere hoek, waardoor het telkens de vraag is: boven- of onderlangs. Vandaag hebben we weer een aantal bedieningen gevonden van het schip: de bilgepomp, de koelkast, oplader en 12/220 volt omvormer en de ontdekking, dat er ook nog een boiler en airco aanwezig is. We zijn vandaag dus van Kos naar Levitha gezeild, strak aan de wind met 5-6Bf. 45 Nm. Zoals vermeld, we liggen in een nagenoeg onbewoond eiland (vuurtorenwachters) en daardoor doet de GSM het nu ook niet. Als u dit leest, hebben we weer verbinding gehad.